Skip to main content

Restoran Mak Jah, Danok Thailand.


#makan #danok #daging bakar #halal #thailand #menarik #sedap





Day trip yang amat memenatkan ke danok, Thailand. Mula2 keluar Malaysia dengan kereta. Lepas sejam masih dalam kereta hampir tak bergerak dalam kawasan imigresen Malaysia. Ikut perkiraan mungkin lagi 4 jam untuk sampai ke imigresen Thailand walaupun jaraknya cuma 1km lebih. Last2 decide u-turn masuk balik Malaysia, tinggalkan kereta di tepi jalan dan jalan kaki ke Thailand. Jalan kaki selama 20 minit di bawah matahari terik. Kesian kat tok, ameer dan areef. Lepas tu perlu 1 jam lagi untuk urusan imigresen. Kemudian jalan kaki lagi 600m ke restoran Kak Jah yg di rekomen wife. Wife dok mengidam nak makan Ikan puyu goreng.


























Nasib baiklah kami dihidangkan dengan masakan Thailand yang sedap di Restoran Kak Jah Danok ni. Berikut adalah serba ringkas tentang restoran ni.






Location: Dari imigresen Thailand, jalan kaki 500m then masuk simpan ke kanan.(Samnak Kham, Sadao District, Songkhla 06050, Thailand)


Speciality: Ikan Puyu Goreng, Kengsom, Daging Bakar, 


budget: MYR157 untuk 5 orang makan seperti gambar dibawah


Operation time: Pagi ke malam


capacity:150 person(estimate)


childseat: provided


toilet:provided


parking:provided


Entertainment: tv














































ikan puyu goreng danok






















restoran kak jah dari luar





 Selain makanan yang sedap, ruang makannya juga selesa sesuai dengan cita rasa orang Malaysia. Selepas makan, kami pun berjalan pulang ke arah sempadan dan membeli sedikit makanan ringan untuk dibawa pulang.








7 eleven Danok. Wajib bagi kami untuk beli Ovaltine disini.






Pulut mangga danok.






Boleh beli pulut ayam juga dengan harga lebih kurang THB80






salah satu gerai pulut mangga




Pulut mangga beharga THB60



















Beli kacang gajus THB200.














Nenas THB20






taxi motor MYR10 sehala. Naik berapa orang pun tak apa.






Lepas makan balik ke Malaysia dengan motosikal. Masing2 dah tak sanggup jalan kaki balik. Kesimpulannya, masuk Danok dah tak macam dulu lepas bangunan dan sistem baru dilancarkan. Sepatutnya masa menunggu makin singkat tapi yang jadi adalah sebaliknya. Dulu kami boleh sebulan 3 kali masuk Thailand tapi lepas ni setahun sekali pun belum tentu.




Comments

Popular posts from this blog

Nostalgia: Kartun Kegemaran budak 80an dan 90an

 Zaman kanak-kanak dan zaman yang tak boleh dilupakan oleh setiap orang. kali ni saya nak bawa anda untuk melihat senarai kartun kegemaran ramai yg disiarkan setiap petang pada era 80an dan 90-an. Thundercats  ThunderCats mengisahkan Lion-O, serta Cheetara, Panthro, Tygra, "ThunderKittens" WilyKit dan WilyKat, dan Jaga(roh mentor ala obi wan Kenobi)  Bersama-sama, ThunderCats dan penduduk asli Third Earth yang mesra membina "Cat's Lair", rumah dan ibu pejabat baharu mereka, tetapi tidak lama kemudian, Mutants telah menjejaki mereka hingga ke Third Earth. Pencerobohan kedua-dua bangsa asing ini ke atas dunia tidak disedari, walau bagaimanapun; ahli sihir mumia, Mumm-Ra, merekrut Mutants untuk membantunya dalam kempennya untuk memperoleh Eye of Thundera dan memusnahkan ThunderCats supaya kejahatannya mungkin terus menguasai Bumi Ketiga. G Force Dalam rancangan ini, lima remaja yang berani — Ace Goodheart, Dirk Daring, Agatha June, Pee Wee

Restoran Nelayan Terapung Ujung Batu

Nak cari tempat makan best di Penang? Looking for bawal goreng in Penang?Ini adalah salah satu yang saya syorkan. Location:TBP 4309 Balai Nelayan Ujong Batu,Bagan Dalam,Butterworth(N05 23.469' ; E100 22.481') Contact:04-3317484 Serving:Ikan Bawal goreng and traditional cuisine Capacity:200 people Operation:lunch Budget:MYR7 Serving time:Self service Parking:provided Childseat:couldn't found My good comment:Nice food and scenery.Actually this is fisherman's port and sometimes you can see fisherman dock their sampan and carry their catch while you are eating.Parking provided.This place deserve to be one of "Penang's most famous Malay Food" title. Room for improvementt:Big restaurant should have a lot of choices.I can give 4 star if they provide more lauk.

Apam balik Pekan

Looking for Pahang's best food ? Searching for the best Apam Balik in Pahang? May be this is the best apam balik in Malaysia. My friend brought me to this legendary stall after we had Friday prayer.Why legendary?Pak Awang started this business since 1964 and with his strenght, Awang Apam balik is still exist until now.His customer also comes from many background even from royal families. Location: Jalan Sultan Ahmad(GPS:3.491125,103.396143) near petrol station Serving: Apam Balik Budget:Biasa MYR1.50 ; Special MYR2.50 Waiting time:5min(depend on que) Operation time:6:30am~4:30pm Capacity:- Parking:roadside Entertainment:no Childseat:no Toilet: no My good comment: Deserve to be one of the best food in Pahang.The best apam balik I had so far.Price...berbaloi.One of the best product in Pekan. My bad comment: no. tolong share kan.